Rabu, 18 November 2009

Sebening Royal Belum
I

Berat sungguh hati Ahmad pada pagi ini. Dia merasakan begitu berat sekali untuk bangkit dari tidurnya. Terasa dirinya dibelengui dengan rantai besi yang amat besar sekali. Masih tergiang-ngiang lagi kata-kata dari ketuanya yang mewajibkannya menghadiri kursus yang diadakan pada hari itu. Kursus tahunan yang terakhir sebelum kamus tahun itu ditutup. Sebelumnya, Ahmad dan rakan-rakannya telah merancang untuk memancing di Kelah di Sungai Kejar, Hutan Royal Belum. Dengkuran kencang ibarat guruh membuatkan hatinya berdetik, alangkah baiknya jika dirinya seperti mereka, tidak payah lagi memikirkan apaa yang harus dilakukan pada hari-hari minggu begini. Sesedap rasa sahaja untuk mereka sehingga hari mengalah tinggi atau beberapa hari tidur mati, terbungkam bagai bangkai busuk tiada siapa peduli.

Dicapai tuala busuk yang bergantungan di penjuru katil. Dengan lemah longlai macam daun kayu yang sudah setahun tak disiram, Ahmad mengatur langkah dengan perlahan, satu demi satu menapak dengan penuh tersusun seperti model yang memperagakan pakaian Versace, mengikut musuh sejuk, diberati baju bulu.

Kritttttt!!!!!!!pintu bilik air di buka, dikuak dengan deras, macam mahu melepaskan perasaan marahnya terhadap pintu tersebut. Dibulatkan matanya dengan luas. Setelah beberapa ketika didalam, akhirnya tersembul jua wajah yang layu.

Pada pagi itu, Ahmad terpaksa memujuk hatinya yang masih lagi kepanasan. Segala perancangannya untuk ke Sungai Kejar terpaksa berubah. Dia terpaksa bersikap matang dalam situasi begini. Situasi menang-menang seperti yang diucapkan oleh Ketuanya. Walaupun berat hatinya untuk menerima penerangan dari ketuanya, lidahnya kelu untuk membalas balik. Pada mulanya hatinya cukup sakit dan bermacam-macam hujah yang difikirkan bagi mewajarkan dirinya dikecualikan dari menghadiri kursus tersebut. Terkunci rapat. Matanya yang merah dan butang sebelumnya kini semakin pudar. Segala jampi serapah yang dibaca dan diwarisi dari Opahnya dahulu sudah tak berguna lagi. Disaat begini, jampi serapah Opah pun turut takut dengan ketegasan Ketuanya, Puan Azmah. Begitu hebat sekali. Sekali sekala Puan Azmah membentulkan cermin matanya. Tebal dan ketinggalan zaman. Macam dalam cerita P.Ramlee dahulu. Ketinggalan zaman.
“Kamu kena tahu dan ingat, bahawa kursus yang kita jalankan pada keesokan hari bukanlah dengan kehendak saya, tetapi ini adalah arahan dari pihak atasan. Kita tidak ada lagi tarikh lain yang sesuai, melainkan keesokan hari sahaja. Tiada siapa yang boleh menarik diri dan minta cuti, kecuali mereka yang terlibat dengan aktiviti-aktiviti rasmi sahaja”. Gulp!! Ahmad menelan air liur. Dirasakan begitu pekat dan berduri melalui kerongkongnya. Tiada apa lagi yang boleh dibincang dengan ketuanya itu. Ahmad sedia maklum, dia sudah maklum dengan sepk terajang ketuanya, pada masa yang sama Ahmad merancang pelan B bagi merealisasikan rancangan tersebut. Ahmad sudah tak peduli lagi dengan apa-apa yang berlaku selepas itu. Akan dihadapi jua. Walau dipanah halilintar sekalipun. Walau patah sayap dan bertongkat paruh sekalipun, Ahmad akan meneruskannya. Ahmad sudah nekad. Tak peduli lagi.

‘Assalaimualaikum dan selamat pagi kepada saudara dan saudari semua, bersyukur kita kepada Allah dan bla….bla ….bla’. begitulah ucapan alu-aluan dalam kursus tersebut. Fikiran tidak berada disitu. Sudah lama hati dan perasaannya berada di Sungai Kejar. Terbayang difikirannya keseronokan memancing dan memanah kelah di air yang deras. Manis dan wangi aroma Kelah yang dipanggang. Lecur lidahnya bila mengingatkan semua itu. Ngulp!ditelan air liur, bila mengenangnya.

1 ulasan: