Sabtu, 6 Mac 2010

Sastera Picisan : Sejauhmana memupuk budaya membaca khalayak

sastera picisan atau sastera yang bergenre ringgan yang tidak mempunyai isi yang boleh menggalakan perkembangan pemikiran atau membantu pembaca dalam kehidupan harian mereka. Andai sesebuah kayra yang ditulis tersebut tidak mempunyai sebarang mesej yang bernilai, dianggap sebagai sebuah karya picisan. bagaimanakah kita boleh menilai sebuah karya itu picisan, jika contohnya karya Ahadiat Akasyah 'Budak Setan' pada suatu masa dahulu merupakan sebuah karaya yang mendapat sambutan hangat di khalayak pembaca tetapi dikalangan pengiat sastera atau sasterawan negara, karya tersebut dianggap sebagai sebuah karya picisan. Persoalannya, karya yang bagaimana boleh dianggap sebagai picisan dan bagaimana pula bukan picisan?


Sesetengah mereka ini berpendapat tujuan utama penulisannnya karya sebagai bahan untuk bergossip dan tidak mempunyai idea pemikiran yang boleh membantu ke arah kebaikkan. Perbincangan mengenai sastera picisan sudah lama berlaku di dunia barat terutama dikalangan penulis yang tersohor. Dan dikalangan mereka ini memberikan pelbagai definisi. Menurut Martin Heidegger, menghuraikan dengan panjang lebar cara berfikir yang dipanggilnya “idle talk”, yakni omongan, ocehan, borak kedai kopi, yang sifatnya cetek, mengelirukan, dan menghalang perkembangan pemikiran sihat dalam masyarakat. Prof. Harry G. Frankurt, dalam bukunya On Bullshit (2005) menamakan tulisan atau ucapan begini sebagai sejenis “bullshit”[1]


Di Malaysia, sastera picisan mula wujud apabila bidang penulisan yang pada mulanya dipelopori sasterwan ranum ( Fatimah Busu) berterusan dibeika ruang kepada mereka untuk meneruskan idea penulisan tanpa memikirka ruang dan peluang kepada penulis lain yang lebih berintelektual dan mempunyai idea-idea yang lebih tuntas dan segar. sikap memonopoli ruang penulisan dalam sesebuah penerbitan menyebabkan mereka terpaksa mengarang karya yang tidak mempunyai isi dan ilmu. Tiada siapa yang tahu apa sebenarnya 'picisan' hatta seorang yang berintelektual seperti Shahnon Ahmad sendiri. Beliau sendiri keliru dan mengaitkan karya picisan dengan harga sesebuah karya tersebut.
Persoalan disini, bagaimanakah karya tersebut boleh membantu kepada pemupukan budaya membaca. Disini, penulis membiarkan isu ini tergantung dan menyerahkan kepada pembaca untuk membuat penilaiannya. Adakah pandangan ini benar atau tidak
alasan:
1. Menambah pengetahuan am
2. menarik minat terutama golongan kanak-kanak dan remaja
3. sumbangan saran
4. Karya yang ringgan dan santai
5. Hiburan waktu sengan
6. menggalakan hasil penulis muda kerana tiada terikat dengan syarat2
7. penumpuan kepda khalayak tertentu








Nota Kaki:

[1] Mohd Affandi Hassan , Gosip sastera yang sia-sia, Utusan Malaysia, 10/2/2008

Tiada ulasan:

Catat Ulasan